Tweede maand in Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Camille Katwijk - WaarBenJij.nu Tweede maand in Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Camille Katwijk - WaarBenJij.nu

Tweede maand in Da Lat

Blijf op de hoogte en volg Camille

28 November 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Na ruim twee maanden in Vietnam ben ik alweer over de helft van mijn reis heen. Eind oktober kwam mijn zus Jasmijn langs in Da Lat, en is een kleine week gebleven. Tijdens deze week hebben we veel toeristische plekken bezocht in Da Lat, dus ook eindelijk de stad en omgeving wat beter leren kennen ;). We hebben een tour gedaan in de omgeving van Da Lat, waarbij we o.a. de Lachende Boeddha, de Olifantenwaterval, een zijdefabriek en een koffieplantage hebben bezocht. Ook hebben we in Da Lat het Crazy House en het historisch dorp bezocht (waar we per ongeluk illegaal naar binnen waren gegaan), en een bezoekje gebracht aan Love Valley, wat een vrij kitscherige tuin was. Een paar Vietnamese vrouwtjes vonden ons interessanter dan de tuin, en hielden een hele fotoshoot met ons (waarbij er 3 selfiesticks tegelijkertijd voor onze neus werden gehouden)

Na deze week ben ik weer hard aan de slag gegaan met m'n werk voor de school. Ik heb een document gemaakt over het nieuwe leren, wat de school moet helpen bij het implementeren hiervan. Bij het overleg hierover met de leider van de school en een leerkracht bleek dat deze punten echter wel wat gevoeliger liggen in een communistisch land, termen als interactief onderwijs zijn daar nog vrij onbekend en niet altijd wenselijk, haha. Maar ze zagen er wel heel erg de waarde van in, dus ze gaan hun best doen om het toe te passen in de les. Hierbij hoop ik ze de komende weken ook nog wat meer in te kunnen begeleiden.

Op 20 november was het nationale lerarendag in Vietnam. Dit werd op de vrijdag daarvoor uitgebreid gevierd op de school, wat erg bijzonder was om mee te maken. De kinderen waren al de hele week druk bezig met het instuderen van dansjes voor deze dag. De dag zelf werd vrij officieel aangepakt. Blijkbaar mag je in Vietnam geen officiële bijeenkomst organiseren zonder een afbeelding van Ho Chi Minh erbij, dus zijn foto nam een prominente rol in bij de decoratie van het podium. Na het volkslied voor hem te hebben gezongen werden er verschillende optredens gegeven. Ook kregen verschillende leerlingen een cadeau voor de goede prestaties die ze hadden bereikt. De ochtend werd afgesloten met een lunch voor alle leerkrachten en betrokkenen.

Ook ben ik begonnen met de bijles voor kinderen met leerproblemen. Dit doe ik samen met Anna, de Engels lerares van de school. Zij gaat aan de slag met de kinderen volgens de instructies die ik geef. We zijn begonnen met de bijles aan een meisje met het downsyndroom. De eerste keer werd het haar helaas een beetje te spannend waardoor ze in tranen uitbarstte. Daarom nam ze de keer daarop een vriendje mee, zodat het wat minder eng was. Gelukkig vond ze het nu wel erg leuk en in de klas ging ze gelijk hard aan de slag met de schrijfoefeningen die ik haar gegeven had, wat erg leuk was om te zien. Deze week zullen we verder gaan met de begeleiding en hoop ik nog wat meer kinderen te kunnen begeleiden.

Afgelopen zaterdag ben ik samen met ms. Suong naar het schooltje in de Elephant Village geweest. Mijn ouders en opa en oma hadden wat geld gegeven om spullen voor de kinderen te kunnen kopen. Van dit geld hebben we voor alle kinderen kleding, zeep, een tandenborstel en tandpasta en wat eten kunnen kopen. De kinderen waren erg dankbaar voor de spulletjes die ze kregen, en bedankten me met allerlei liedjes. Het was mooi om te zien hoe gelukkig de kinderen waren met hun nieuwe spulletjes.

Nog maar 4,5 week te gaan in Da Lat. Eind december komt Robert naar Vietnam en gaan we een paar weken rondreizen. Het is een gek idee dat ik hier over een paar weken al weer weg ga, maar hoop in de komende weken nog veel te kunnen betekenen voor de school en wat moois voor ze te kunnen achterlaten!

  • 28 November 2016 - 09:40

    Amande:

    Leuk verslag weer zusje..wat doe je toch mooie dingen

  • 28 November 2016 - 10:05

    Jasmijn:

    Jeej weer een verslag! Leuk dat ik er dit keer ook onderdeel van ben. Gek om weer weg te zijn uit Vietnam. Jij hebt gelukkig nog even! Geniet er van xxxx

  • 28 November 2016 - 14:13

    Christien:

    Trots op wat je doet!

  • 28 November 2016 - 16:00

    Matthijs:

    Wat mooi, nu zie ik voor het eerst wat de YMCA aan ontwikkelingshulp bij dracht. Prachtig.

  • 29 November 2016 - 23:29

    Mamma:

    Geweldig om te lezen. En met de foto s die je toestuurde krijg ik er een goed beeld bij. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðà Lạt

Vietnam

.

Recente Reisverslagen:

30 December 2016

Laatste weken in Da Lat

28 November 2016

Tweede maand in Da Lat

26 Oktober 2016

Vertrek, Ho Chi Minh en de eerste weken Da Lat
Camille

Actief sinds 18 Sept. 2016
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 3284

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 30 Januari 2017

Vietnam

Landen bezocht: