Vertrek, Ho Chi Minh en de eerste weken Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Camille Katwijk - WaarBenJij.nu Vertrek, Ho Chi Minh en de eerste weken Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Camille Katwijk - WaarBenJij.nu

Vertrek, Ho Chi Minh en de eerste weken Da Lat

Blijf op de hoogte en volg Camille

26 Oktober 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Alweer ruim een maand in Vietnam, en de eerste weken zijn voorbij gevlogen! Op 21 september vertrok ik voor 4 maanden naar Vietnam om daar vrijwilligerswerk te gaan doen op de Love School van de YMCA. Een schooltje wat speciaal is opgericht voor straatkinderen, weeskinderen, kinderen van immigranten en kinderen uit arme gezinnen. Na op Schiphol uitgezwaaid te zijn door mijn ouders, Amande en Robert vloog ik naar Ho Chi Minh. Daar aangekomen te zijn bleek mijn backpack helaas nog in Abu Dhabi te liggen. Deze werd gelukkig de volgende dag naar mijn hostel toe gebracht. In Ho Chi Minh heb ik verschillende projecten van de YMCA bezocht. Deze projecten waren voornamelijk gericht op de scholing van arme en gehandicapte mensen. Bijzonder en mooi om te zien wat ze op deze manier voor deze mensen kunnen betekenen. Na een aantal dagen de toerist te hebben uitgehangen in Ho Chi Minh, vertrok ik met de bus naar Da Lat. Dit was een rit van 7 uur in een slaapbus. Hoewel de stoelen op Aziatische maat gebouwd waren, was de tocht goed uit te houden. Aangekomen in Da Lat werd ik opgewacht door ms. Suong. Een lieve vrouw die het kloppende hart van het schooltje is. Zij bracht mij naar mijn woonplek voor de komende maanden. Dit bleek een hotel van kennissen van haar te zijn. Ik heb een ruime eigen kamer en eet met het gezin mee. Het Engels van het gezin is erg gebrekkig, dus de communicatie verloopt voornamelijk via google translate haha. Helaas werd na een aantal dagen duidelijk dat de Love School tijdelijk gesloten is. De gemeente had andere plannen voor de grond, en de school was er niet in geslaagd om op tijd een andere plek te vinden. YMCA Nederland zamelt momenteel geld in voor de bouw van een nieuw schooltje, maar tot die tijd zijn merendeel van de kinderen ondergebracht bij de Don Bosco school. Dit is een schooltje met de zelfde insteek en doelgroep als de Love School, en dit is dan ook de school waar ik mij de komende tijd bij zal gaan inzetten. Het is een geweldig schooltje met een enorme mix aan kinderen. Hetgeen wat mij het meest opviel toen ik aankwam op de school was de lach die de kinderen op hun gezicht hebben, nog nooit heb ik een kind met zo veel plezier zien leren. De lessen op de school duren van 7 tot 11 uur ’s ochtends. Dit omdat een groot deel van de kinderen ’s middags moet werken. Op de school ga ik mij voornamelijk focussen op het bijscholen van de docenten over het ‘nieuwe leren’ en over de omgang met kinderen met leerproblemen. In de afgelopen weken ben ik een aantal keer mee geweest op een huisbezoek bij de kinderen van de school. Het is bijna onwerkelijk om te zien hoe deze kinderen leven. De huizen bestaan vaak niet meer dan uit 1 ruimte waarin het hele gezin leeft. Daarnaast zie je regelmatig kinderen van de school op straat eten verkopen. Het zien van deze beelden zetten je wel weer even met beide benen op de grond. Na de tweede week werd ik door ms. Suong meegenomen naar een schooltje in de Elephant Village. Dit schooltje wordt ondersteund door de YMCA en de KPMG. Achterop een scooter werd ik er naartoe gebracht. De rit erheen langs de bergen en een groot meer was prachtig. Hoewel het laatste stuk meer een safaritocht was over de bospaden, stenen en door de modder heen. Het dorpje ligt midden in de natuur en bestaat eigenlijk uit niet veel meer dan een paar hutjes. De school is een houten gebouwtje met een rieten dak, met twee lokaaltjes er in. De school telt in totaal 50 leerlingen, waarvan sommigen 2 uur door de bossen moeten lopen om bij de school te komen. De armoede onder deze kinderen is extreem groot, sommige hebben niet eens schoenen. Ook dragen de oudere meisjes op de school vaak de zorg voor hun broertjes en zusjes, waardoor er regelmatig baby’s worden meegebracht naar de school. In de pauze gaan de kinderen op zoek naar fruit. Met het grootste gemak klimmen ze een hoge boom in om er een papaja uit te halen. Het is ongelofelijk wat een kennis deze kinderen over de natuur hebben, daar kunnen wij nog wat van leren! In de weekenden wordt er Engelse les gegeven door vrijwilligers van de KPMG uit Singapore en Maleisië. Hoewel dit een erg mooi initiatief is, is het level van de Engelse lessen vaak veel te hoog voor de kinderen en zit er geen continuïteit in de lessen. Daarom zal ik mij naast mijn werk op de Don Bosco school ook bezig gaan houden met het bedenken van een methode om deze lessen beter te laten verlopen. Over een aantal dagen komt Jasmijn langs in Da Lat. Zij is momenteel aan het backpacken door Azië, dus het is wel bijzonder om haar hier te ontvangen!

  • 26 Oktober 2016 - 11:13

    Jasmijn:

    Wat bijzonder om te lezen zusje. Goed geschreven. Echt goed werk wat je daar verricht. Ben heel benieuwd naar het leven daar. Haha communiceren via Google translate is wel een uitkomst he! Tot over een paar dagen! Kusjes

  • 26 Oktober 2016 - 14:47

    Anita:

    Prachtig verslag. Heel levendig geschreven. Camille er schuilt ook een journaliste in jou! Xx

  • 26 Oktober 2016 - 15:15

    Amande:

    Heel mooi stukje zusje!! Trots op jou!!

  • 26 Oktober 2016 - 21:12

    Marja:

    Prachtig, Camille. Erg leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðà Lạt

Vietnam

.

Recente Reisverslagen:

30 December 2016

Laatste weken in Da Lat

28 November 2016

Tweede maand in Da Lat

26 Oktober 2016

Vertrek, Ho Chi Minh en de eerste weken Da Lat
Camille

Actief sinds 18 Sept. 2016
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 3283

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 30 Januari 2017

Vietnam

Landen bezocht: